مشاهده خبر

نگاهی به آمار تازه تلوبیون: «پاورقی‌»‌ میلیونی شد

شاید روزهای ابتدایی پخش، کسی فکرش را نمی‌کرد یک برنامه جمع‌وجور با زمانی کوتاه، در هر قسمت بتواند مخاطبان را چنان با خود همراه کند که امروز نامش به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ملی و شبکه دو در تلوبیون مطرح شود. البته فقط این آمار نیست، بلکه وقتی پیامک‌های ارسالی به سامانه 162 را به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم، باز هم به نام این برنامه در میان اظهارنظرهای مخاطبان می‌رسیم که اغلب با دید مثبت درباره آن نظر داده‌اند.

درگزارش پیش رو به آمار تازه تلوبیون درباره تعدادی از برنامه‌های سیما نگاهی انداختیم و همچنین دلایل موفقیت «پاورقی» را بررسی کردیم. به تازگی خبر آمده‌ است که برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی، در تلوبیون از مرز شش میلیون بازدید عبور کرد. بر اساس آمار بازدید تلوبیون از اول آبان امسال‌ بعد از سریال‌هایی که معمولاً مخاطب بیشتری دارند، «پاورقی» با میانگین مخاطب بیش از 10 هزار بازدید برای هر قسمت کامل برنامه، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ ملی و این شبکه است.

 

تکمله‌هایی به متن

«اسم برنامه پاورقی نشان‌دهنده تکمله‌هایی است که دارد به متن اخبار زده می‌شود. یعنی گویی متنخبرها و اتفاقات یک چیز دیگری است و ما در پاورقی داریم اشارات تکمیلی و توضیحاتی درباره این اتفاقات و ماجراها می‌دهیم که آنها را گویا و واضح‌تر می‌کند. می‌خواهیم اخباری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است، به رخ بکشیم و عیان کنیم.» این توضیحاتی است که محمدرضا شهبازی، مجری به جام‌جم درباره انتخاب نام برنامه گفته بود. در واقع این برنامه سعی دارد نگاهی سریع اما عمیق به برخی اخبار روز داشته باشد و دریچه‌ای تازه به روی مخاطبان خود بگشاید. البته در این مسیر و به علت پافشاری گروه بر دیدگاه‌شان، گاهی دچار انتقادهای مخالفان هم شده‌اند. برای مثال با کشیده شدن پای حاشیه‌ها به برنامه پاورقی، مخاطبان بیشتر از قبل به این باور رسیدند عوامل پاورقی محکم پای اعتقادات‌شان ایستاده‌اند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه ایستادگی بر باورها در خلق محتوا و همچنین سادگی فرم و ریتم تند آن در ساختار است که البته با نگاه حرفه‌ای محتوا و ساختار درخور آن، از هم منفک نیست. در این خصوص پیشتر محمدرضا شهبازی، مجری و از نویسندگان برنامه به جام‌ جم بیان کرده بود: یکی از دلایل سادگی، ژورنالیستی بودن کار است. نمی‌خواستیم خیلی پیچیدگی‌های فرمی، نمایشی و... داشته باشیم. می‌خواهیم ساده حرف بزنیم. در نظر داشتیم کارمان بیشتر به طنز مطبوعاتی نزدیک باشد تا طنز تلویزیونی و نمایشی. فکر می‌کنم صراحتی که داریم باید هم در سوژه و هم در لحن و اجرا وجود داشته‌ باشد. به همین دلیل جای پیچیدگی‌های عجیب و غریب که تولید را سخت و زمانبر و فهم محتوا را برای عموم مخاطبان دشوار می‌کند، در این برنامه نیست. لازم است این برنامه از همه نظر حتی از لحاظ تولید چابک باشد تا خیلی راحت توسط مخاطبان فهمیده شود. وی ادامه داد: خیلی به‌ دنبال طولانی‌ شدن برنامه نیستیم. زمان ایده‌آل‌مان برای هر برنامه حداکثر 15 دقیقه است. برای همین مجبوریم خیلی از سوژه‌ها را کنار بگذاریم و به آنهایی بپردازیم که از لحاظ مختلف‌ اولویت دارند.
     
تبیین به زبان تازه

وجه دیگری از این برنامه، سوژه‌های به روز آن است که اغلب با نگاه طنازانه به آن پرداخته می‌شود. در این بخش نویسندگانی همچون محمدامین میمندیان با رصد فضای مجازی و همچنین یافتن سوژه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دل مرزهای کشور و همچنین فضای بین‌الملل رویکردی تازه را برای طرح موضوع انتخاب می‌‎کنند. رویکردی که معمولاً از زاویه تبیین و با زبانی تازه با مخاطبان همراه می‌‎شود. این نویسنده به جام‌ جم می‌گوید: برای بیان مباحث تبیینی در تلویزیون اولین نکته‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، این است که دو تا صندلی بگذارند، با حضور یک کارشناس و مجری گفت‌وگویی را جلو ببرند. برای مخاطبانی که عادت کردند آیتم‌های کوتاه ببینند این‌ که در تلویزیون یکی دو ساعت تحلیل را تماشا کنند چندان خوشایند نیست. باید سراغ کارهای جدیدتر برویم و با شکل و شمایل تازه‌تر حرفی را که می‌خواهیم بیان کنیم، به مخاطبان بزنیم.

میمندیان همچنین درباره دیگر علل موفقیت این برنامه عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های برنامه پاورقی و از علل موفقیتش این است که تکلیف آن با خود روشن است. این برنامه مشخصاً می‌‎گوید طرفدار جمهوری اسلامی هستم. این را خیلی رک بیان می‌کند. البته زبان طنز را برگزیده است که برای مخاطبان جذاب باشد و زهر برخی حرف‌ها را بگیرد و مدل تحلیل‌ها را عامیانه‌ و ساده‌تر کند. با عنایت به مواد اشاره شده می‌توان دلایل دیده ‌شدن این برنامه و کثرت بینندگان آن را به روشنی دریافت. تا جایی که افرادی که موفق نشدند این اثر را از تلویزیون ببینند، به تماشای آن از تلوبیون نشستند و این آمار را به شش میلیون بازدید رساندند. این برنامه به نیاز مخاطبانی که با سبک‌های تازه برنامه‌سازی مانوس هستند، پاسخ می‌دهد و سعی دارد دیدگاه خود را صریح و موجز بیان کند.

مافیاهای خودمونی

طبق آمار تازه تلوبیون، سریال «محرمانه» شبکه سه با میانگین بیش از 60 هزار بازدید، پربازدیدترین برنامه در حوزه سریال بوده و برنامه‌های «شهروند و مافیا» با میانگین بازدید بیش از 2500 مورد و «خودمونی» با میانگین بازدید بیش از 1500 مورد در هر قسمت برنامه در جایگاه‌های بعد از پاورقی قرار دارند.

 

آمارها سخن می‌گویند:

پاورقی ..................... 10 هزار بازدید در هر قسمت

شهروند و مافیا ............ 2500 بازدید در هر قسمت

خودمونی ..................  1500 بازدید در هر قسمت

 

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/214204

 

آخرین اخبار

روایت صادقانه‌ای از دنیای پدرها و مادرها در شبکه دو مستند «خراشاد» روایتی از تولد دوباره هنر توبافی در دل خراسان جنوبی «بی‌پایان»؛ روایت واقعی از راهی که پایان ندارد «زندگی در بادیه»؛ روایتی شاعرانه از زیستن در دل کویر خراسان جنوبی «کارگاه نوجوان» در «عصر خانواده»؛ جایی برای شنیدن، فهمیدن و رشد «نبرد امواج»؛ روایتی از آسمان ایران و پیشرفت پدافند هوایی در گذر تاریخ «نوسان»؛ جریان‌شکن شبانه شبکه دو که مخاطب را در قلب رویدادها می‌نشاند «نوسان» در صدر تماس‌های مخاطبان «خادم‌الرضا(ع)»؛ روایت عشق و هنر در آستان خورشید همزمان با رویداد ملی «ایران‌جان، خراسان جنوبی ایران» در شبکه دو سیما؛ روایتی تلویزیونی از دل کویر تا قله‌های امید «زمانه» از مقاومت تا فاطمیه؛ بازخوانی حقیقت در برابر استعمار آمریکایی شب پرشور «دو نقطه» به مناسبت روز دانش‌آموز با حضور چهره‌های محبوب تلویزیون «دونقطه» پلی میان نسل امروز و گنجینه ادبیات فارسی روایت «444روز» از تسخیر لانه جاسوسی در شبکه دو؛ بازخوانی یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران مدیر شبکه دو سیما اعلام کرد: پاییز و زمستان همراه با نهضت فصل‌دوم‌سازی «لینا لونا» با نغمه‌های ایرانی در شبکه دو از سنگر تا تخته‌سیاه؛ روایتی از میراث ایثار در «یادگار برادرم» صبحی متفاوت با طعم آگاهی المپیک فناوری 2025 ؛ رقابت نخبگان جهان از قاب شبکه دو «عصر خانواده» در روز پرستار با روایت عشق، ایمان و خدمت گفت‌وگوی ویژه با مهمانان «دو‌نقطه»؛ جایی که واژه‌ها بازی می‌کنند و نسل‌ها به گفتگو می‌نشینند تهیه‌کننده برنامه‌های «عصر خانواده» و «هیچ‌وقت دیر نیست» مطرح کرد: «ایران جان»؛ تبلور فرهنگ در فارسِ همدل سیدمجید اکرمی، تهیه‌کننده «زمانه» مطرح کرد: اهدای حس ملی‌گرایی به شهروندان یک استان در «ایران جان» مخاطبان تلویزیون از «رویای ریحانه» گفتند آغاز فصل دوم «مشاور»؛ روایت انسان امروز در آینه خانواده رهبر انقلاب خطاب به ترامپ: اصلا شما چه کاره هستی؟! روایت روزانه از «چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران» در قاب شبکه دو فصل دوم مجموعه تلویزیونی «مشاور» بزودی از شبکه دو سیما «زنگ امید»؛ روایت تلاش و پیروزی نوجوانان ایرانی از قاب شبکه دو «رایان»؛ روایت مظلومیت یک خانواده ایرانی پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت استاد سعید مظفری «پشت کوه‌های علی‌زنگی»؛ روایتی از صعود از دل خاک تا قله انسانیت «صبحانه ایرانی» از شیراز؛ صبحی دل‌انگیز در قلب فارس روایت دلدادگی از دیار فارس در قاب مستند «نرگس» سهم هر روز از «صبحانه ایرانی»: روانشناسی برای تمام خانواده «دو‌نقطه»؛ جایی که دیروز و امروز دست در دست هم می‌دهند از تاک تا تبرک؛ آیین کهن استهبان در مستند «کُرُش» زنده می‌شود پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت محمد کاسبی، هنرمند مردمی، با بصیرت و چهره ماندگار تلویزیون فصل تازه «زیتون سرخ» روی آنتن شبکه دو؛ بازخوانی از مقاومت فلسطین برای نسل نوجوان روایت برادری و ایمان در آتش جنگ؛ مستند «برادران ابدی» از شبکه دو سیما دکتر حسن نجفی سُولاری در «از مامان بگو»؛ قصه مادری که بذر علم و مهربانی کاشت «عصر خانواده» از دل شیراز؛ داستان صمیمیت و اصالت در رویداد ملی «ایران‌جان، فارس ایران» «ایران‌جان، فارس ایران»؛ روایت سرزمین دین، حماسه و هنر از قاب شبکه دو درس‌های طوفان‌الاقصی برای تلویزیون مستند «هفت روز تا وصال»؛ روایتی نزدیک از روزهای آخر سید هاشم صفی‌الدین «دو نقطه» با مجریان خاطره‌انگیز تلویزیون به استقبال روز جهانی کودک می‌رود گعده های مردانگی در عصر خانواده شبکه دو عصر خانواده؛ ویترین معرفی نخبگان علمی ایران گفت‌وگو با آشا محرابی؛ «دو نقطه» برنامه‌ای شریف و پرشور برای زبان فارسی مستندهای ویژه هفته نیروی انتظامی در شبکه دو سیما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها